نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

اهمیت استرس اکسیداتیو اسب

متخصصین ما در نوند سلامت علاوه بر تحصیل در رشته دامپزشکی علاقه بسیاری هم به اسب و اسب‌سواری دارند. از این رو محصولات شرکت نیز در برخی موارد بصورت تخصصی وارد این حوزه می‌شوند.
اسب‌های مسابقه‌ و بخصوص در رشته استقامت، از آنجایی که تحت فعالیت شدید بدنی قرار دارند، نیازمند توجه و پایش بیشتری هستند. فعالیت بدنی شدید و فشرده باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث ایجاد صدمات در بدن شوند و برای مقابله با این صدمات بدن از مولکول‌هایی تحت عنوان آنتی‌اکسیدانت برای مهار تولید رادیکال‌های آزاد، حذف آن‌ها از محیط و یا ترمیم بافت آسیب‌دیده استفاده می‌کند. اگر تعادل میان آنتی‌اکسیدانت‌ها و رادیکال‌های آزاد به‌هم بخورد، استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شود و احتمال بروز چنین شرایطی در فعالیت شدید فیزیکی بسیار بالاست. برای جلوگیری از بروز این امر در اسب‌های مسابقه، پایش پروفایل آنتی‌اکسیدانتی اهمیت بسیاری می‌یابد و اینجاست که کیت سنجش ظرفیت تام آنتی اکسیدانتی NAXIFER™ موقعیت خود را می‌یابد.
ظرفیت تام آنتی اکسیدانتیTAC :
این پارامتر که با کیت سنجش ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانتی شرکت نوند سلامت سنجیده می‌شود، اطلاعاتی از کلیات آنتی‌اکسیدانت‌های بدن به دست می‌دهد. کاهش TAC باعث مهار دفاع بدن شده و در مورد اسب‌های مسابقه‌ای استقامت آسیب از طریق رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد آسیب در سلول‌های ماهیچه‌ای شده و میکروتروما ایجاد می‌کند. پایش TAS می‌تواند در تعیین ریسک آسیب موثر بوده و مقدار تمرین مناسب برای اسب را مشخص می‌سازد. همچنین مدت زمان کافی برای بازتوانی یا ریکاوری را برای دامپزشک معین می‌سازد. مجموع این اطلاعات به سلامت و بهبود وضع جسمی و قدرت بدنی آن کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر:

Niedźwiedź et al.: Plasma total antioxidant status in horses after 8-hours of road transportation. Acta Veterinaria Scandinavica 2013 55:58.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *