نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

مراقب باشید؛ ۱۰ نکته هنگام کار در آزمایشگاه ( قسمت دوم )

10 نکته هنگام کار در آزمایشگاه ( قسمت اول )

۶. برچسب‌ها بی‌دلیل اختراع نشده‌اند؛
برچسب‌زنی را هیچوقت فراموش نکنید! آزمایشگاه مملو است از مواد شبیه به هم. اکثر آزمایش‌ها هم شامل ترکیب کردن موادی می‌شود. هیچ ماده‌ای در دنیا توانایی به زبان آمدن و معرفی خود را ندارد. پس در هر قدم از آزمایش روی لوله‌ها و ظروف آزمایش نام ماده و اطلاعات لازم دیگر مثل تاریخ و ساعت ایجاد شدن آن را یادداشت کنید و برای سهولت در شست و شو و در امان نگاه داشتن نوشته‌ها از پاک شدن هنگام حرارت دادن یا رطوبت بن‌ماری و موارد دیگر از نوشتن روی برچسب‌های مخصوص کاغذی استفاده ببرید. فراموش نکنید که این کار برای تسریع فرآیند آزمایش و افزایش دقت آن حیاتی است؛ مطمئنا نمی¬خواهید که میانه‌ی آزمایشتان مواد را با همدیگر اشتباه گرفته و دچار سردرگمی یا خطای در آزمایش شوید!

۷. آزمایشگاه را منفجر نکنید!
مواد اولیه آزمایشات معمولا شامل مواد قابل انفجار یا مشتعل شونده است. همیشه ظروف مادر حاوی چنین موادی را در قفسه‌های امن و مستحکم و به دور از مواد دیگری که شروع‌کننده‌ی واکنش هستند و همچنین به دور از شعله‌ها و شیرهای گاز نگاه دارید. آزمایشگاه‌ها همچون انبار مهمات هستند و مواردی از این دست که سهل‌انگاری و بی‌دقتی در رعایت نکات فوق باعث آتش‌سوزی‌های مهیب و گسترده شده، فراوان بوده است. پس از تجارب تلخ همکاران خود پند گرفته و سعی کنید با رعایت نکات فوق مانع از تکرار اشتباهات و خسارات ناخوشایند آنان شوید.

۸. با سلاح پر به جنگ خطرات بروید؛
بد اقبالی و اتفاقات تصادفی جز جدایی ناپذیر آزمایش‌هاست. گاه پیش می‌آید که علیرغم رعایت تمام موارد ایمنی بازهم اتفاقی ناخوشایند حاصل می‌شود. هوشمندی بشر در چنین مواردی شامل پیش‌بینی راهکارهای مناسب برای مقابله با چنین اتفاقاتی و سعی در کاهش خسارت به بیشترین حد خود است. همیشه سعی کنید که در آزمایشگاه خود ابزارهایی از قبیل کپسول‌های آتش‌نشانی برای مواد مختلف را در دسترس داشته باشید. اکثر اوقات وجود کپسول مناسب باعث کاهش خسارات به مطلوب‌ترین حالت و جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک تراژدی تلخ خواهد شد. علاوه بر این، توجه داشته باشید که وسایل مذکور را در دسترس آسان قرار داده و از تعبیه آن‌ها در مکانی که عدم دسترسی راحت و سریع موجب بی‌فایده شدن آن می‌گردد خودداری نمایید.

۹. بکشید قبل از این که کشته شوید؛
رعایت اصول ضدعفونی در تمام آزمایشگاه‌ها، خصوصا آزمایشگاه‌ها بیولوژی ضروری است. عدم کنترل و از بین نبردن یاخته‌های موجود در سطوح و هوای آزمایشگاه در ساده‌ترین حالت خود باعث ایجاد آلودگی میکروبی، قارچی و … در آزمایشگاه شده و موجب خطای در آزمایشات خواهد شد. اگر جمعیت این یاخته‌ها به حد بالایی برسد حتی احتمال ایجاد بیماری برای افراد داخل آزمایشگاه یا نشت بیماری به بیرون از آزمایشگاه نیز وجود دارد. پس برای جلوگیری از بروز این حالت، از مواد ضدعفونی کننده مناسب آزمایشگاه خود و همچنین وسایلی مثل چراغ فرابنفش و غیره استفاده کنید. یاخته‌های میکروسکوپی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید توانایی مختل کردن زندگی و آزمایش شما را دارند!

۱۰. مریضی، بهانه‌ی خوبی برای نرفتن به آزمایشگاه است؛
اگر احساس ناخوشی و ضعف دارید، مجبور نیستید به آزمایشگاه بروید؛ نه تنها مجبور نیستید، بلکه باید به جد از مراجعه و حضور در آزمایشگاه نیز پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که توجه به این نکته نه تنها از حیث بهبود سریع‌تر شما به واسطه عدم حضور و استراحت کردن شما مهم است، بلکه ممکن است شما به سبب عدم وجود تمرکز کافی برای انجام آزمایشتان و همچنین وجود احتمال انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها به محیط آزمایشگاه باعث ایجاد خطای در آزمایش خواهد شد. پس به یاد داشته باشید که یکدنگی در محیط آزمایشگاه گاهی هم موجب ضررتان خواهد شد.

موارد فوق بیشتر در دسته‌ی جلوگیری از بروز تجربیات بد بیان شده است. برای ما از تجربیات خوبی که مدت زمان انجام آزمایش، دقت و ایمنی آن را بهینه می‌کند، بگویید تا دیگر همکارانتان نیز از آن‌ها بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *