نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نیترات آب آشامیدنی و سرطان کلورکتال

نیترات در آب آشامیدنی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد

مطالعات جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان کولون و رکتوم در ارتباط با نیترات در آب آشامیدنی وجود دارد. همچنین در غلظت‌های بسیار پایین‌تر از استاندارد فعلی آب آشامیدنی. بیشترین میزان غلظت نیترات در اکثر منابع آب دیده می‌شود.

نیترات در آب‌های زیرزمینی و آب آشامیدنی، که عمدتا از کودهای مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، نه تنها به حوزه زیست محیطی مربوط می‌شود بلکه هم‌چنین به افزایش خطر ابتلا به سرطان منجر شده است. بزرگترین مطالعه اپیدمیولوژیک که در منطقه انجام شده است نشان می‌دهد که ارتباط بین میزان نیترات موجود در آب و سرطان کلورکتال وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که نیترات در آب آشامیدنی ممکن است یکی از دلایل سرطان باشد. در تحقیقات انجام شده افرادی که بیشترین میزان نیترات در آب آشامیدنی را مصرف کرده بودند (بالاتر از 3/9 میلی‌گرم در لیتر آب) خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 15 درصد بیشتر نسبت به افراد دیگر (کمتر از 3/1 میلی‌گرم در لیتر آب) نشان دادند. استاندارد آب آشامیدنی فعلی 50 میلی‌گرم نیترات در لیتر آب است، اما افزایش خطر ابتلا به سرطان در غلظت‌های بالاتر از تقریبا 4 میلی‌گرم نیترات در لیتر آب دیده می‌شود،

استاندارد آب آشامیدنی در دانمارک و اتحادیه اروپا با توصیه سازمان بهداشت جهانی WHO مطابقت دارد. این توصیه‌ها برای جلوگیری از موارد “سندرم آبی کودک” تعیین شده است، در حالیکه مسمومیت نیتریت باعث جلوگیری از اشباع اکسیژن در بدن می‌شود. این سندرم فقط در نوزادان تاثیر می‌گذارد و در دانمارک بسیار نادر است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نیترات خطر ابتلا به سرطان کولون و رکتوم را افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به این بیماری زمانی رخ می‌دهد که نیترات به مواد سرطان‌زایی تبدیل می‌شود که به عنوان ترکیبات N-nitroso شناخته می‌شوند. سرطان کولورکتال یکی از رایج ترین انواع سرطان در دانمارک است و سومین سرطان شایع در سراسر جهان شناخته می‌شود. نتیجه گیری از این مطالعات مطابق با یافته‌های بین‌المللی است، که نشان می‌دهد استاندارد آب آشامیدنی باید برای محافظت در برابر اثرات سلامت و نه تنها اثرات حاد مانند سندرم آبی تنظیم گردد. با نتایج مشابه از مطالعات مختلف، نیاز به بازنگری استاندارد آب آشامیدنی است،

غلظت نیترات در بسیاری از آب شیرین‌های عمومی پایین است. امروزه این مشکل عمدتا در چاه‌های خصوصی و هم‌چنین مکان‌هایی با اشباع نیترات بالا وجود دارد و در آن شرایط محلی و زمین‌شناسی محلی به این معنی است که نیترات می‌تواند به راحتی از بین برود.

 

منابع:

Schullehner, J., Hansen, B., Thygesen, M., Pedersen, C.B. and Sigsgaard, T., 2018. Nitrate in drinking water and colorectal cancer risk: A nationwide population‐based cohort study. International journal of cancer143(1), pp.73-79.

Ward, M., Jones, R., Brender, J., de Kok, T., Weyer, P., Nolan, B., Villanueva, C. and van Breda, S., 2018. Drinking water nitrate and human health: an updated review. International journal of environmental research and public health15(7), p.1557.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *